Skip to content

2010

Paris

Scris de admin in Untagged

''Un automne a LONDON, Un hiver au CAP VERT, Jour de l'an a MILAN, Tout ma vie a PARIS''...Pentru ca Parisul este un oras unic, il ador! De aceea m-am gandit sa ii fac o surpriza lui Radu si dupa ziua lui de nastere am plecat in orasul iubirii, al luminii, al regilor si al artei. Parisul surprinde la orice ora, chiar daca il redescoperi in nenumarate randuri. Niciodata nu va fi destul ca sa-i cuprinzi farmecul impletiturilor de contraste: cladirile vechi si noi, oamenii - vizitatori si localnici, atmosfera - boema si pragmatica. Am revazut cu drag cele mai importante obiective turistice. Serile erau perfecte pentru o croaziera romantica pe Sena, un spectacol la Moulin Rouge sau admirarea celei mai frumoase
privelisti a Parisului din Turnul Montparnasse, dar si spectacolul unic din Cartierul Latin unde stradutele intortocheate si cochete ticsite de restaurante ne imbiau la o cina cu specialitati locale. Dar sa va povestesc cum a fost:

Am descoperit alte locuri superbe ale Parisului, de aceea ne-am si mutat din zona unde ne-am cazat initial, Opera - Galeriile Lafayette. O zona frumoasa de altfel, insa am fost cuceriti de stradutele pitoresti dintre Notre Dame si Pantheon, pline de restaurante cochete si rafinate, bistrouri, cafenele imbinate cu eleganta oamenilor ce frecventeaza aceasta zona. Este net superioara peste tot ce gasiti in Paris. Era o placere dimineata cand ieseam din hotel pe terasa sa ne savuram croissantul & fresh-ul, sa vedem un adevarat furnicar cu aprovizionarea teraselor & restaurantelor din jur cu marfa proaspata pentru ziua in curs de la raci, melci, scoici, stridii, homari, calamari, caracatita, etc. La noi in tara nici sa cauti cu lumanarea nu gasesti fructe de mare atat de proaspete. Este drept ca nici nu prea se consuma aceste produse in Romania in cantitati industriale ca la ei, insa sunt foarte sanatoase si normal, la salariile lor isi permite toata lumea. Pentru straini nu este un lux sa consumi asa ceva, cum din pacate la noi este din cauza salariilor mizerabile si a preturilor mari din comert.

paris buna 3 a.jpg P1010797.jpg
3.jpg P1010689.jpg

Pentru ca tot a venit vorba de mancare ne-am delectat in Paris cu specialitatile lor cum ar fi moule (scoici simple sau gratinate), la foie gras (pate din ficat de rata), la fondue (mai multe feluri de branza ce se consuma topite, fierbinti), duque a l’orange (rata cu portocale), branzeturi fine, specialitati din fructe de mare, caracatita, stridii, scoici si alte delicatese. De patiseria lor, m-am indragostit instant. E geniala, nu cred ca exista croissant mai bun nicaieri in lume, doar ei l-au inventat! Pe esplanada Trocadéro acolo de unde se admira cea mai fotografiata imagine a Parisului: Tour Eiffel, chiar langa Musée de l'Homme, dedicat originilor, istoriei si civilizatiei umane, se gaseste celebra "Café de l'Homme", care ofera o bucatarie spectaculoasa. In apropiere se gasesc si gradinile Trocadero, precum si Trocadéro Aquarium, in care am admirat peste 10.000 de pesti - rechini, baracude,
pesti piranha sau tipari. In ''inima'' acvariului am fost la un fabulos restaurant cu specific asiatic – ''Ozu'', unde am degustat sushi, dar si specialitati din fructe de mare cu arome exotice. Astfel, cand am vrut si altceva in afara de bucataria franceza, am avut nenumarate alte optiuni, in principal restaurante chinezesti, thailandeze, sau japoneze. Am atasat o poza cu restaurantul ''Fou thai'', cel mai tare restaurant thailandez din Paris ;)

paris buna 9.jpg Paris 23.jpg
Paris 63.jpg Paris 76.jpg

Ca o experienta unica de care nu stie foarte multa lume, va recomand sa nu ratati cand sunteti in Paris - Podul Artistilor sau Podul Iubirii, l-as denumi eu. Ziua sau mai romantic la apus ori seara, veti ramane cu o amintire de neuitat alaturi de persoana iubita. Traditia este ca pe acest pod de lemn de peste Sena, sa agatati un lacatel inscriptionat cu numele voastre si data prezentei voastre acolo, de balustrada podului, sa il inchideti apoi cheita sa o aruncati in Sena. Acest lucru insemnand ca iubirea voastra va dainui pentru totdeauna si nimeni nu o va putea distruge, asa cum cheia numai va fi gasita niciodata. Este impresionant sa vedeti cate mii de lacatele sunt prinse pe gardul podului,insemnand tot atatea iubiri jurate vesnic. Tot pe acest pod alt 'ritual' este sa iei masa asezat pe jos, chiar daca esti imbracat in haine de mii de euro semnate de designeri celebri si sa servesti cele mai fine branzeturi frantuzesti alaturi de un vin bun sau o sampanie renumita. Turistii incantati dupa ce vedeau acest tablou fermecator mergeau si ei sa isi ia ceva de mancare ca sa se aseze pe vechiul pod de lemn si sa traiasca farmecul unic al Parisului. Atat eu cat si Radu am ramas cu aceasta imagine intiparita in minte, ceva superb cum doar la Paris poti vedea. Majoritatea erau tineri alaturi de prietenii lor sau zeci de cupluri indragostite: Ea cu El, fascinati unul de altul si promitandu-si dragostea eterna, parfumul iubirii il simteai pe acest pod fermecat. Asa cum stateau pe jos, aveau atata clasa si stil cum la noi nu vezi nici la marile sindrofii de lux, unde se pregatesc cu zilele sa ''dea bine si sa impresioneze''. Din pacate pentru unii parveniti clasa si stilul nu le poti cumpara cu toti banii din lume. Pentru turistii ca noi care vor sa admire acest peisaj unic, pe mijlocul podului sunt amplasate si bancute din lemn. Am stat si am admirat acest spectacol minunat in timp ce pe sub pod treceau vasele de croaziera pline ochi cu turisti, care admirau Parisul sau serveau cina, asa cum am facut-o si noi intr-o seara, ascultand muzica live si servind rafinate preparate frantuzesti in timp ce tot Parisul ni se arata in splendoarea sa.

eiffel.jpg paris facebook 14.JPG
paris facebook 5.JPG paris facebook 7.JPG

Toata lumea da navala cand ajunge la Paris pe Champs Elysees, o artera frumoasa, dar care si-a pierdut eleganta de altadata.Din pacate locurile despre care v-am scris mai sus, care reprezinta adevaratul charm al Parisului si tot ce are el mai frumos raman nedescoperite de majoritatea lumii. Champs Elysees a ramas cu renumele, este o artera celebra cu magazine ale unor branduri cunoscute si cateva restaurante in care au venit multe personalitati de marca ale lumii, insa cred ca s-au dat jos din limuzina si au intrat direct in restaurant. Mizerie, lume proasta, aglomeratie, tiganie nu gasesti in tot Parisul ca aici. Cu greu am gasit o terasa mai ok unde sa ne asezam, insa am ramas cu un gust amar, chelnerii aveau hainele murdare si rupte (repet, terasa care ni s-a parut cea mai frumoasa de pe Champs Elysees! restul aveau mesele murdare, scaunele rupte, mai rau ca in Gara de Nord), sevirea groaznica, am asteptat enorm pana am comandat si mi-a venit juice-ul si lui Radu un pahar cu vin...S-a creat un mit cum ca ar fi un lux sa iti bei cafeaua pe Champs Elysees. Preturile pe aceasta artera sunt chiar mici comparativ cu celelalte zone, gasesti multe fast-fooduri sau resturante cu meniuri in jur de 15 euro care cuprind antreu, fel principal si desert, deci preturi modeste pentru Paris. Terasele de pe strada Republicii din Brasov sau de pe Lipscani din Bucuresti le dau clasa celor de pe acest faimos bulevard parizian prin design, servire, curatenie, etc. Cei care tot lauda restaurantele & terasele de aici ori nu au fost niciodata, ori din masina au intrat direct intr-unul dintre restaurantele ok, ori sunt prea snobi si prosti sa inteleaga ce e cu adevarat frumos.

P1010878.JPG P1010855.JPG
P1010866.JPG P1010867.JPG

De pe Champs Elysees am mers catre Arcul de Triumf sa il vizitam, este mult mai mare si mai impunator decat fratele sau din Micul Paris. Diferenta este insa ca cel din Paris este fabrica de bani asa cum orice monument din strainatate este pus in valoare pentru a atrage turisti si a incasa bani. Sa urci pe el costa 12E/persoana.Cam tot ce se poate vizita in Paris nu este sub 10euro/persoana. Nu inteleg de ce la noi nu se vrea deloc sa se faca nimic care sa mearga intr-o directie buna, ce e asa greu sa faci niste bilete pe care sa le vinzi si sa incasezi banii...Dupa ce am urcat multe trepte (aviz amatorilor sa luati liftul daca nu excelati la conditie fizica), am ajuns in sala unde este prezentata istoria sa si tot acolo se afla magazinul cu suveniruri, alta industrie care nu lipseste de la nici un punct turistic de interes si care aduce alte milioane de euro in visteria statului, fara sa taie salariile sau pensiile oamenilor. Privelistea este ok de pe Arc, cam enervant garduletul de protectie, insa nu se compara cu privelistea de pe terasa turnului Montparnasse.

IMG_4059.JPG IMG_4088.jpg
IMG_4013.JPG Paris 39.jpg

In alta zi am ajuns pe la apusul soarelui si la turnul Montparnasse.Dupa ce am platit intrarea am urcat cu cel mai rapid lift din Europa pana la etajul 56, in timp record de 38 secunde. Acolo cum am iesit din lift si am intrat in restaurantul-cafenea ' La Belvedere', situat la cea mai mare inaltime din Paris - 196 metri inaltime, ne-am trezit intr-o sedinta foto. La etajul 56 se poate admira o privelişte panoramică spre orice direcţie, pentru că de jur-împrejur este totul o fereastră cu deschiderea de 360 de grade. Spre orice direcţie sunt plăcuţe care-ţi precizează diferitele obiective pe care le poţi zări. De asemenea, contra unei monede de 1 euro, poţi folosi lunetele amplasate din loc în loc. Contra sumei de 15 euro, optional, poti sa iti iei pozele cu frumoasa si impresionanta panorama. Noi am optat sa ramanem cu o amintire frumoasa, redata in cele 3 poze profesionale. Apusul l-am admirat de pe terasa panoramica de la etajul 59 al turnului, la peste 200 metri inaltime, dupa ce am mai urcat cateva trepte din restaurant pentru a iesi pe imensul platou care iti pune la picioare intreg Parisul. Un loc ideal pentru facut poze, deoarece nu esti ingradit de nici un gard de protectie foarte inalt (asta deoarece terasa este situata mai sus decat platoul de protectie), deci pozele ies super! Am luat cina acolo, asteptand ora 22 cand Turnul Eiffel a stralucit intr-un joc de lumini unic. Asta se intampla doar la orele fixe 22,23, 24 - timp de 10 minute.

IMG_4074.jpg IMG_4067.jpg
Paris 74.jpg

Zona Pigalle - Blanche pe cat este de seaca si insipida ziua, pe atat de fermecatoare si stralucitoare este seara. Casele unde se afla celebrele cabarete pariziene, dar si restul fatadelor cladirilor din jur sunt complet neatragatoare si chiar degradate, un peisaj care ziua iti pare cam sinistru. Noaptea cand se aprind toate firmele luminoase deja e altceva...Pe cat de saraca pare lumea care traieste acolo si isi desfasoara activitatile cotidiene pe atat de mare este discrepanta cu luxul si opulenta turistilor care isi fac aparitia seara de seara. Limuzine din care coboara miliardari insotiti de superbe partenere ale caror tinute fac cat micile afaceri ale negustorilor din zona. Milioane de turisti din intreaga lume vin atrasi de mirajul si faima acestor cabarete, sute de autocare opresc pe seara in fata la Moulin Rouge pentru a lasa turistii sa se bucure de un spectacol unic. Asa este spectacolul ''Feerie'' la care am fost si noi. Impresionant ce tinute, ce reprezentatie, nu poate fi redata in cuvinte, ci doar traita. Atmosfera de acolo este intretinuta cu cele mai renumite sampanii alaturi de cele mai fine preparate frantuzesti. Toate spectacolele de la Moulin Rouge, de cand s-a infiintat acest cabaret au inceput cu litera ''F''. Asta in semn de respect pentru eternul feminin. A fost o seara minunata, de neuitat.

Paris 78.jpg Paris 80.jpg
paris buna 5.jpg Paris 22.jpg

Renumit pentru spatiul verde extins, Parisul atrage si printr-un numar mare de parcuri si gradini extravagante si incarcate de istorie. Plimbarea prin gradina Luxembourg nu trebuie sa o ratati. Noi in august am gasit-o ''imbracata'' in mii de culori ale florilor din parc. In
Paris imi place faptul ca te poti relaxa pe sezlonguri sau scaune foarte confortabile in superbele lor parcuri. La fel si in Gradinile Tuileries prin care s-au plimbat regii Frantei, te poti bucura de peisajul fantastic ce te inconjoara, stand pe un sezlong si meditand in liniste. Tot acolo gasiti Carousel du Louvre si Arcul pe unde a intrat triumfator Napoleon dupa o mare batalie castigata.

Paris 52.jpg Paris 53.jpg
Paris 56.jpg Paris 34.jpg

Am fost si la Domul Invalizilor acolo unde este inmormantat Napoleon, la Bazilica Sacre-Coeur la care ajungi urcand foarte multe trepte sau luand funicularul. Odata ajunsi pe platoul din fata Bazilicii ai o panorama superba a Paisului si de aceasta data gratuita. Dupa ce am vizitat Sacre Coeur, ne-am plimbat pe stradutele pitoresti pline cu tablouri ale artistilor ce populeaza zona Montmartre. Cartierul Montmartre este un simbol cultural al
Parisului. Pictori talentati isi intind sevaletele pe trotuare si incearca sa castige un ban pictand pe loc fetele turistilor veniti sa incerce aventura Parisului. Sunt foarte multe restaurante cu meniuri fixe la preturi ok, doar este un cartier boem al artistilor.

Paris 36.jpg Paris 35.jpg
Paris 60.jpg Paris 66.jpg

Ce mi-a placut este ca se circula foarte mult cu motoare, scutere, biciclete, calesti de poveste, taxiuri pe 3 roti etc. Strazile sunt pline de "vehicule" care nu ocupa mult spatiu. La fiecare colt de strada gasesti biciclete de inchiriat. Bagi fisa, iei bike-ul (sunt multe mov by the way:)) si ai zburat, nu poluezi, faci miscare si iti rezolvi si treaba foarte rapid. Arhitectura este una de-a dreptul impresionanta. Bulevarde imense, cu trotuare largi, sunt impanzite de la un capat la altul de cladiri uriase in care maiestria arhitectilor si a mesterilor pietrari ofera privirii un spectacol incantator. Un oras cosmopolit prin excelenta, Parisul este al tuturor celor care se lasa coplesiti de emotia unei plimbari pe Champs Elysee, de vizitarea unora dintre cele mai impunatoare cladiri din lume asa cum am
facut si noi: Notre Dame de Paris, Sacre Couer, Turnul Eiffel, Domul Invalizilor, Luvru, Musee d’Orsay-adapostit de o veche gara, Versailles, Fontainbleau, Scoala de la Barbizon, Saint Chapelle, Muzeul Brancusi, Sorbona, Opera, Centrul Pompidou, cartierul modern-La Defense. Acestea sunt doar cateva din atractiile Parisului, pe care le-am vizitat, despre restul poate voi scrie in alt articol.

Sistemul de metrou din Paris este fantastic, un monument al eficientei ce asigura un transport sigur si rapid pentru mai mult de noua milioane de pasageri in fiecare zi. Metroul parizian cuprinde peste 214 de km de sine si peste 380 de statii. El este atat de bine pus la punct incat aprope fiecare cladire din Paris se afla la mai putin de 500 de metri de o statie de metrou. Foarte multe dintre aceste statii sunt faimoase pentru estetica lor (multe in stilul Art Nouveau). Acoperirea aproape perfecta a orasului, frumusetea statiilor si relativa rapiditate a trenurilor duc metroul parizian pe locul intai.

P1010631.JPG P1010559.JPG
Paris 58.jpg Paris 75.jpg

Contrar parerii multora, sa faci shopping la Paris poate fi mai ieftin decat in orice mall din Romania. Nu ma gandesc doar la perioadele de reduceri, ci la raportul calitate-pret al obiectelor pe care le poti cumpara din Orasul Luminilor, nemaivorbind de colectiile de haine si imbracaminte pe care le gasesti cu greu in tara. Paris este orasul care stabileste tendintele in materie de orice. Pentru fashion shopping am fost in arondismentul 8, de pe Avenue Montaigne, pentru brandurile: Céline, Chanel, Dior, Dolce & Gabbana, Prada si Valentino, iar Rue du Faubourg St-Honoré pentru: Chloé, Christian Lacroix, Gucci si Hermès, precum si pentru alte renumite galerii de arta si magazine de antichitati.
In arondismentul 9, pe bulevardul Haussmann sunt Galeriile Lafayette (printre brandurile prezente aici se numara: Balenciaga, D&G, Emporio Armani, Fendi, Gucci, Kenzo, Ralph Lauren, Vivienne Westwood, dar si magazine mai accesibile, gen: Converse, DKNY, Diesel, Manoush, Naf Naf, Esprit, Lee, Levi’s sau Timberland) si Galeriile Printemps (cu magazine precum: Chanel, Gucci, Pucci, Dior sau DKNY), un paradis al cumparaturilor.
Ca o curiozitate, cele 10 cladiri ale Galeriilor Lafayette, ca si intreg complexul, au fost declarate monument istoric si gazduiesc peste 75.000 de branduri!!! Din momentul in care intri in Lafayette, arhitectura cladirii cu aspectul de teatru si cupola iti vor fura privirea. Aici sunt gazduite si expozitii, prezentari de moda si sesiuni de prezentare. Galeriile Lafayette reprezinta un fel de Mecca pentru cumparaturi, mai ales in perioada sarbatorilor. Daca te afli in Paris in perioada reducerilor, trebuie musai sa profiti ;)

Ar mai fi multe de scris si de povestit, insa ma opresc aici. Parisul este orasul care nu doarme niciodata! Orasul despre care se spune, fara pic de exagerare, ca este cel mai frumos din lume, o metropola a tuturor; a celor care traiesc zi de zi maretia si grandoarea uneia dintre cele mai mari si impresionante capitale europene, dar si a milioanelor de turisti, veniti din toate colturile lumii, pentru a gusta din spectacolul extraordinar oferit de viata, traita la extremis, in orasul indragostitilor: PARIS.